• Check
    Altijd een gratis intake
  • Check
    Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar
  • Check
    Landelijk platform met 369 partners

Nakoming vorderen in geval van wanprestatie? Omnius helpt hierbij.

Er is sprake van wanprestatie als een van de partijen de afspraken of verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomt: er wordt niet gedaan wat er is afgesproken. Het kan zijn dat de afspraken in het geheel niet worden nagekomen, dat de afspraken gedeeltelijk niet worden nagekomen of dat de afspraken niet op een correcte wijze worden nagekomen. Alles wat afwijkt van wat er is afgesproken, kan in beginsel worden aangemerkt als wanprestatie.  

Of bel direct 088 – 629 00 29

Een aantal voorbeelden van wanprestatie

  • De bruidstaart zou op vrijdag om 12.00 worden bezorgd. De taart wordt pas om 17.00 bezorgd, als de bruiloft afgelopen is.

  • De nieuwe keuken is verkeerd geïnstalleerd door het montagebedrijf, waardoor deze niet naar behoren werkt.

  • Een meubelmaker produceert een nieuwe tafel. Na levering blijkt dat de meubelmaker ander hout heeft gebruikt dan voorafgaand is afgesproken.

  • Je koopt een zwarte BMW bij de autodealer, maar krijgt uiteindelijk een rode BMW geleverd.

  • Je bestelt online een nieuwe telefoon, maar bij levering blijkt dat deze niet werkt.

Heb je te maken met een vergelijkbare situatie en wil je weten wat je kan doen? Neem dan direct vrijblijvend contact op met de juridische intakebalie. Zij staan zeven dagen per week voor je klaar. In sommige gevallen volstaat een digitale oplossing, in andere gevallen is advies van een van onze advocaten of juristen gewenst.

Non-conformiteit

Er is sprake van non-conformiteit indien het product niet de eigenschappen heeft die de consument redelijkerwijze mocht verwachten. Wat de consument mocht verwachten hangt af van de aard van het product en de inlichtingen die zijn gedaan door de verkoper ten tijde van de koopovereenkomst. Het product dient wat betreft de beschrijving, het type, de hoeveelheid, kwaliteit, functionaliteit, compatibiliteit en interoperabiliteit te voldoen aan de overeenkomst. Hierbij is het ook van groot belang dat de consument niet bekend was met de gebreken ten tijde van de aankoop. Het product moet de eigenschappen hebben die voor normaal gebruik benodigd zijn.

Een voorbeeld hiervan: de koper van een telefoon mag er redelijkerwijze vanuit gaan dat deze na levering direct gebruikt kan worden. Als deze echter niet aan gaat en direct gerepareerd moet worden, kunnen we spreken van een non-conform product. De telefoon werkt niet zoals er verwacht mag worden.

Als je het gevoel hebt dat er sprake is van non-conformiteit, is het noodzaak om dit zo snel mogelijk te laten weten aan de verkoper. Dit dient schriftelijk medegedeeld te worden, waarbij je laat weten welke gebreken het product toont en wat je verwacht van de verkoper: wil je een nieuw product, een reparatie of de aankoopprijs terug? Hierbij dien je een redelijke termijn te stellen waarbinnen de verkoper de mogelijkheid krijgt om het gebrek te herstellen.

Indien dit is gedaan en er aangetoond kan worden dat er sprake is van non-conformiteit, kan de consument de koopovereenkomst ontbinden. Onze specialisten kunnen helpen bij het ontbinden van een koopovereenkomst en het vorderen van een eventuele schadevergoeding.

Toerekenbare tekortkoming

In alle bovenstaande situaties is er sprake van wanprestatie. Als een partij de afspraken niet of niet zoals afgesproken nakomt, dan schiet deze partij tekort in de nakoming. De vraag is dan of de tekortkoming aan deze partij kan worden toegerekend.

Een situatie waarbij deze tekortkoming niet kan worden toegerekend aan de wederpartij is indien er sprake is van een overmachtssituatie. Hiervan is sprake indien er een gebeurtenis heeft plaatsgevonden die volledig buiten zijn macht lag. Gedacht kan worden aan de Covid-19 crisis. Of de wederpartij zich hierop kan beroepen, is afhankelijk van wat de partijen daarover zijn overeengekomen en de concrete omstandigheden van het geval.

Wanneer zo'n situatie zich voordoet, kan nakoming van de overeenkomst redelijkerwijze niet meer worden verlangd van de verkoper. De verkoper is dan ook niet aansprakelijk voor de schade die uit deze overeenkomst kan voortvloeien. Als hij zich echter niet kan beroepen op overmacht, dan wordt de tekortkoming alsnog toegerekend aan de verkoper.

Verzuim & ingebrekestelling

Om de nakoming van een overeenkomst te kunnen vorderen, is het van belang dat de wederpartij in verzuim is. Hierbij moet de levertermijn verstreken zijn en er geen sprake zijn van een overmachtssituatie. 

Voor de nakoming is het noodzakelijk dat er een schriftelijke ingebrekestelling wordt verstuurd naar de wederpartij, waarbij er een redelijke termijn wordt gesteld om alsnog na te kunnen komen. Indien de wederpartij alsnog niet binnen deze termijn nakomt, is de verkoper in verzuim en is het mogelijk om met behulp van een van onze advocaten nakoming te vorderen.  

Gevolgen van toerekenbare tekortkoming

Als er sprake is van toerekenbare tekortkoming, dan zijn er een aantal opties mogelijk:

  • De nakoming van de overeenkomst wordt alsnog gevorderd.
  • De overeenkomst kan worden ontbonden.
  • Het opschorten van het uitvoeren van de afspraken bij de overeenkomst, totdat de wederpartij de afspraken nakomt.
  • De andere partij kan een vervangende of aanvullende schadevergoeding eisen.

Welke optie het beste is hangt af van jouw specifieke situatie. Wil je advies op maat, neem dan contact ons op!

Nakoming of vervangende schadevergoeding vorderen

De consument kan nakoming van de overeenkomst vorderen. Dit betekent dat de gemaakte afspraken alsnog moeten worden nagekomen. Er kan daarnaast ook nog een schadevergoeding voor de schade die is ontstaan door de wanprestatie worden gevorderd.

Er kan worden gekozen voor een vervangende schadevergoeding in plaats van nakoming. De overeenkomst hoeft niet meer te worden nagekomen, maar de wederpartij moet wel een schadevergoeding betalen vanwege de wanprestatie.

Heb je te maken met wanprestatie en komen jullie samen niet tot een oplossing? Neem dan contact op met Omnius! Wij zoeken naar een oplossing die past bij het gewicht van de zaak en zoeken alleen een specialist indien dit echt nodig blijkt.

Vrijblijvend gratis intake

De intakebalie is 7 dagen per week bereikbaar. De juristen staan je graag te woord om jouw contactaanvraag op te nemen. Ook ’s avonds en in het weekend.

Maandag:
08:00-18:00 uur
Dinsdag:
08:00-18:00 uur
Woensdag:
08:00-18:00 uur
Donderdag:
08:00-18:00 uur
Vrijdag:
08:00-18:00 uur
Zaterdag:
09:00-17:00 uur
Zondag:
12:00-16:00 uur
Feestdagen:
gesloten
Gratis intakegesprek. Stel uw vraag
Wat andere klanten zeggen over Omnius
Omnius PlatformOmnius Platform€€088-6290029
04-11-2024
9
Snel geholpen

Binnen een uur al contact met een Advocaat.

Omnius PlatformOmnius Platform€€088-6290029
01-11-2024
10
Super goed

Waren snel goed hebben me veel geholpen ben dankbaar dat eindelijk een advocaat kunnen vinden Bedankt

Omnius PlatformOmnius Platform€€088-6290029
31-10-2024
9
Beste kantoor

Gelijk hulp gekregen bedankt voor alle hulp

Waarom kiezen voor Omnius?

Om je te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst leg je de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op je vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

Meer over ons
  • 7 dagen per week bereikbaar
    7 dagen per week bereikbaar
    Ook 's avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk
    Omnius Keurmerk
    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie
    Juridische hulp in elke situatie
    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat of jurist
  • Overal in Nederland
    Overal in Nederland
    Het grootste juridische netwerk van Nederland met meer dan 300 advocaten en juristen.
  • Als beste beoordeeld
    Als beste beoordeeld
    Op basis van ruim 4525 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden
Onze partners
Onze
partners
ARAG
TVM
SRM
ANKER