Als u een overeenkomst wilt beëindigen, dan kunt u de overeenkomst ontbinden of opzeggen. Het hangt van de omstandigheden af voor welke vorm u kiest. Wij leggen het verschil tussen ontbinden en opzeggen van overeenkomsten uit en delen welke vorm u op welk moment gebruikt. Wilt u een overeenkomst beëindigen en bent u op zoek naar advies op maat voor uw situatie? Neem contact met ons op, wij zijn zeven dagen per week bereikbaar.

Groenteboer Tom heeft een overeenkomst met aardbeienteler Joop. Hij krijgt drie keer per week 100 kilo aardbeien geleverd voor een vaste prijs. Aan het eind van het seizoen besluit Tom dat hij volgend jaar met een andere aardbeienteler wil samenwerken. Hij zegt daarom de overeenkomst met Joop op.

Opzeggen van overeenkomsten

Er zijn voor het opzeggen van overeenkomsten in de meeste situaties geen wettelijke regels. Over het algemeen hoeft u geen goede reden te hebben als u een overeenkomst wilt opzeggen. Wel moet u zich vaak houden aan een (redelijke) opzegtermijn.

Als de afspraken op papier zijn vastgelegd dan is er vaak ook een afspraak gemaakt over de mogelijkheid tot opzegging. Meestal kunt u deze afspraak terugvinden in de algemene voorwaarden.

Als u een overeenkomst opzegt dan betekent dat dat de gemaakte afspraken blijven bestaan. De afspraken over bijvoorbeeld levering of betaling komen niet te vervallen. Pas als het contract afgelopen is stoppen de verplichtingen over en weer. Heeft u vragen over het opzeggen of ontbinden van een overeenkomst?

Ontbinden van overeenkomsten

In tegenstelling tot het opzeggen van overeenkomsten is het ontbinden van overeenkomsten wel vastgelegd in de wet. Komt de wederpartij de afspraken niet na, dan mag u de overeenkomst ontbinden als de wanprestatie deze ontbinding rechtvaardigt.

De reden voor de ontbinden moet significant zijn: het moet gaan om een van de grotere verplichtingen uit het contract die niet wordt nagekomen. De nakoming van deze verplichting is tijdelijk of blijvend onmogelijk of de wederpartij is in verzuim.

Bij het opzeggen van een overeenkomst heeft u te maken met een opzegtermijn, bij het ontbinden van een overeenkomst is er geen opzegtermijn.

Het ontbinden van een overeenkomst heeft gevolgen voor het verleden: alle afspraken worden ongedaan gemaakt. Hierover kunnen in het contract andere afspraken gemaakt zijn. Sommige afspraken kunnen niet ongedaan gemaakt worden. Een taxibedrijf kan een reeds gemaakte taxirit niet ongedaan maken. In dat geval heeft de wederpartij recht op een schadevergoeding.

Voor het ontbinden van een overeenkomst stelt u de wederpartij eerst in verzuim: u geeft de wederpartij de kans om de afspraken alsnog na te komen. Komt de wederpartij de afspraken niet na, dan stelt u voor de ontbinding een schriftelijke verklaring op. Hierin geeft u de reden voor het ontbinden aan: u geeft aan welke afspraak niet is nagekomen. Ook geeft u aan waarover de overeenkomst gaat. U hoeft voor het ontbinden van een overeenkomst niet naar de rechter te stappen.

Risico’s van het ontbinden

Het ontbinden van een overeenkomst is niet zonder risico: het kan zijn dat het ontbinden onterecht is. Bijvoorbeeld omdat de wanprestatie niet groot genoeg was en daarom was er geen goede reden voor het ontbinden van de overeenkomst. In dat geval kan het zijn dat u een schadevergoeding moet betalen aan de andere partij omdat u de overeenkomst onterecht heeft ontbonden.

Daarnaast gaan alle gemaakte afspraken teniet bij het ontbinden van de overeenkomst en het kan zijn dat u daar niet op zit te wachten. Zeker bij langlopende overeenkomsten kunnen de gevolgen van de ontbinding van het contract ingrijpend zijn.

Wij raden u daarom aan om voor het ontbinden van een overeenkomst advies in te winnen bij een jurist of advocaat. Zo voorkomt u vervelende situaties in de toekomst. Omnius adviseert u graag over de mogelijkheden, gevolgen en alternatieven. In sommige gevallen is gedeeltelijke ontbinding van de overeenkomst aan te raden, of er is een andere oplossing. Wij zoeken naar een oplossing die past bij de situatie. Neem contact op via 088 – 629 00 47, we zijn zeven dagen per week geopend.

Omnius is het grootste netwerk in Nederland van zelfstandige en onafhankelijke advocatenkantoren. Ruim 96 kantoren vormen samen het Omnius Advocatennetwerk.

Gratis intakegesprek

"*" geeft vereiste velden aan

Voeg eventueel een of meerdere document(en) toe
Sleep bestanden hierheen of
Max. bestandsgrootte: 1 GB.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de privacy verklaring en algemene voorwaarden.
    • 7 dagen per week bereikbaar

      Ook ’s avonds en in het weekend
    • Omnius Keurmerk

      Uw garantie voor service en kwaliteit
    • Juridische hulp in elke situatie

      Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
    • Overal in Nederland

      Het grootste juridische netwerk van Nederland met 185 advocaten
    • Als beste beoordeeld

      Op basis van 1951 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

      8.4

    Wij helpen u graag!
    • Bel, mail of app gratis met de ondernemersdesk
    • Bespreek uw juridische situatie met een jurist
    • Vrijblijvend advies voor de beste oplossingen
    Bel met de intakebalie
    088 - 629 00 47
    Beschikbaar vanaf
    Neem contact op
    Stel uw vraag via WhatsApp
    06 - 21 29 20 19

    De intakebalie is 7 dagen per week bereikbaar

    Maandag
    Dinsdag
    Woensdag
    Donderdag
    08:00-18:00 uur
    08:00-18:00 uur
    08:00-18:00 uur
    08:00-18:00 uur
    Vrijdag
    Zaterdag
    Zondag
    Feestdagen
    08:00-18:00 uur
    09:00-17:00 uur
    12:00-16:00 uur
    Gesloten

    Omnius Ondernemersdesk

    "*" geeft vereiste velden aan

    Voeg eventueel een of meerdere document(en) toe
    Sleep bestanden hierheen of
    Toegestane bestandstypen: png, pdf, jpg, jpeg, gif, csv, doc, docx, Max. bestandsgrootte: 15 MB, Max. aantal bestanden: 5.
      Hidden
      Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

      Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de privacy verklaring en algemene voorwaarden.
      Zo kan het dus ook

      Waarom Omnius?

      Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

      Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

      • 7 dagen per week bereikbaar

        Ook ’s avonds en in het weekend
      • Omnius Keurmerk

        Uw garantie voor service en kwaliteit
      • Juridische hulp in elke situatie

        Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
      • Overal in Nederland

        Het grootste juridische netwerk van Nederland met 185 advocaten
      • Als beste beoordeeld

        Op basis van 1951 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden
        8.4

      Over ons

      Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

      Met 185 advocaten en meer dan 96 aangesloten kantoren, is Omnius het grootste advocatennetwerk van Nederland. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

      Er zijn advocaten gevonden.

      Klik hier voor de resultaten.