De partij waarmee u een overeenkomst heeft gesloten komt de afspraken niet na. Ze leveren de goederen niet op het afgesproken moment. U wilt daarom weten of u recht heeft op een schadevergoeding en hoe u een schadevergoeding op kunt eisen. Wij delen de belangrijkste informatie over schadevergoedingen. Heeft u een vraag over uw situatie en zoekt u passend advies? Wij voorzien u graag van advies op maat. Neem contact met ons op, wij zijn zeven dagen per week bereikbaar.

Josien is weddingplanner en bestelt voor een bruiloft 100 witte rozen bij de plaatselijke bloemenwinkel. De bloemenwinkel levert 100 witte anjers. Ze hebben geen witte rozen op voorraad. De bloemenwinkel levert de verkeerde bloemen en komt de afspraken niet na. Het nakomen van de afspraak is blijvend onmogelijk: de bloemen kunnen niet de volgende dag alsnog geleverd worden op de bruiloft van de dag ervoor.

Wanprestatie

Als een van de partijen de afspraken niet, of niet geheel, nakomt dan is er sprake van wanprestatie. De andere partij betaalt de factuur bijvoorbeeld niet, of u krijgt 60 dozen met papier geleverd in plaats van de afgesproken 100 dozen. In sommige situaties kunt u een schadevergoeding eisen.

Schadevergoeding na wanprestatie

Bij wanprestatie kunt u niet altijd een schadevergoeding eisen. Het niet nakomen van de overeenkomst moet de ander kunnen worden toegerekend. De ander heeft schuld aan het niet nakomen van de overeenkomst. In sommige situaties is er bijvoorbeeld sprake van overmacht, waardoor de andere partij geen schuld heeft aan het niet kunnen nakomen van de afspraken. Wilt u advies over de mogelijkheid van een schadevergoeding in uw situatie? Omnius adviseert u graag.

Verzuim

Komt de andere partij de afspraken niet na en kan dat hem worden aangerekend of is de wederpartij in verzuim? In dat geval kunt u een schadevergoeding eisen. U stelt de wederpartij dan eerst in verzuim met een ingebrekestelling. U geeft de wederpartij een redelijke termijn waarin hij de afspraken alsnog kan nakomen. Dit kunt u zelf doen, hiervoor heeft u geen advocaat nodig. Gebruik ons model voor het opstellen van de ingebrekestelling. Zo weet u zeker dat deze aan alle voorwaarden voldoet.

Er zijn een aantal uitzonderingen op het moeten sturen van een ingebrekestelling: in sommige situaties treedt het verzuim direct in. Bijvoorbeeld als de wederpartij duidelijk heeft laten weten de afspraken niet na te komen, of als de wederpartij niet betaald heeft binnen de afgesproken termijn. In dat geval hoeft u geen ingebrekestelling te sturen.

Wilt u weten welke stappen u moet zetten? Bel ons via 088 – 629 00 47, wij zijn zeven dagen per week bereikbaar en wij voorzien u graag van passend advies.

Jan is bakker en hij krijgt iedere maandagochtend zijn voorraad meel geleverd om 04.00. Afgelopen maandag werd het meel pas om 12.00 geleverd. Dit betekende dat Jan minder broden kon bakken en daarom liep hij schade op: zijn inkomsten waren lager dan gebruikelijk. Hij eist een schadevergoeding voor de gederfde inkomsten op maandag. 

Hoogte schadevergoeding

Voor het eisen van een schadevergoeding moet u aantonen dat u schade heeft opgelopen. De schade moet het gevolg zijn van het niet nakomen van afspraken door de wederpartij. De schadevergoeding die u eist moet redelijk zijn. Daarnaast moet er voldoende verband zijn tussen de gebeurtenis en de opgelopen schade.

Hoe kan Omnius u van dienst zijn

Meestal komt de wederpartij de verplichtingen na als hij een ingebrekestelling ontvangt. Als dat niet gebeurt dan is de wederpartij in verzuim. In dat geval kunt u de overeenkomst ontbinden of u stapt naar de rechter. Beide mogelijkheden hebben gevolgen: het ontbinden van de overeenkomst zorgt ervoor dat alle afspraken worden teruggedraaid en de gang naar de rechter kost geld en tijd. Wilt u passend advies voor uw situatie zodat u zeker weet dat u de juiste stappen zet? Wij adviseren u graag. Wij geven advies op maat, maken vooraf een inschatting over uw kansen in een procedure en zoeken naar een oplossing die past bij het gewicht van uw zaak. Zo betaalt u nooit teveel.

Omnius is het grootste netwerk in Nederland van zelfstandige en onafhankelijke advocatenkantoren. Ruim 95 kantoren vormen samen het Omnius Advocatennetwerk.

Gratis intakegesprek

"*" geeft vereiste velden aan

Voeg eventueel een of meerdere document(en) toe
Sleep bestanden hierheen of
Max. bestandsgrootte: 1 GB.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de privacy verklaring en algemene voorwaarden.
    • 7 dagen per week bereikbaar

      Ook ’s avonds en in het weekend
    • Omnius Keurmerk

      Uw garantie voor service en kwaliteit
    • Juridische hulp in elke situatie

      Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
    • Overal in Nederland

      Het grootste juridische netwerk van Nederland met 184 advocaten
    • Als beste beoordeeld

      Op basis van 1951 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

      8.4

    Wij helpen u graag!
    • Bel, mail of app gratis met de ondernemersdesk
    • Bespreek uw juridische situatie met een jurist
    • Vrijblijvend advies voor de beste oplossingen
    Bel met de intakebalie
    088 - 629 00 47
    Beschikbaar vanaf
    Neem contact op
    Stel uw vraag via WhatsApp
    06 - 21 29 20 19

    De intakebalie is 7 dagen per week bereikbaar

    Maandag
    Dinsdag
    Woensdag
    Donderdag
    08:00-18:00 uur
    08:00-18:00 uur
    08:00-18:00 uur
    08:00-18:00 uur
    Vrijdag
    Zaterdag
    Zondag
    Feestdagen
    08:00-18:00 uur
    09:00-17:00 uur
    12:00-16:00 uur
    Gesloten

    Omnius Ondernemersdesk

    "*" geeft vereiste velden aan

    Voeg eventueel een of meerdere document(en) toe
    Sleep bestanden hierheen of
    Toegestane bestandstypen: png, pdf, jpg, jpeg, gif, csv, doc, docx, Max. bestandsgrootte: 15 MB, Max. aantal bestanden: 5.
      Hidden
      Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

      Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de privacy verklaring en algemene voorwaarden.
      Zo kan het dus ook

      Waarom Omnius?

      Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

      Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

      • 7 dagen per week bereikbaar

        Ook ’s avonds en in het weekend
      • Omnius Keurmerk

        Uw garantie voor service en kwaliteit
      • Juridische hulp in elke situatie

        Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
      • Overal in Nederland

        Het grootste juridische netwerk van Nederland met 184 advocaten
      • Als beste beoordeeld

        Op basis van 1951 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden
        8.4

      Over ons

      Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

      Met 184 advocaten en meer dan 95 aangesloten kantoren, is Omnius het grootste advocatennetwerk van Nederland. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

      Er zijn advocaten gevonden.

      Klik hier voor de resultaten.