Als u een contract heeft met een andere partij dan kan het gebeuren dat zij één of meer verplichtingen niet nakomen. Dat betekent dat er een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst is. Er is daarom sprake van wanprestatie. Wat u bij wanprestatie kunt doen leggen wij u uit in dit artikel. Heeft u advies op maat nodig? Omnius adviseert u graag. Neem contact op met onze intakebalie, we zijn zeven dagen per week geopend.

Klantenservice Hendriks spreekt met de energiemaatschappij Ampère af dat zij 7 dagen per week de klantenservice verzorgen voor de energiemaatschappij. Na twee weken blijkt dat klantenservice Hendriks op zondag nooit bereikbaar is. Zij komen daarom een deel van de afspraken met de energiemaatschappij niet na.

Wanneer is er sprake van wanprestatie

Er is sprake van wanprestatie als de afspraken niet, of niet geheel, worden nagekomen. Dat is bijvoorbeeld als er het te leveren product andere specificaties heeft dan afgesproken, als de goederen op een ander moment dan afgesproken worden geleverd of als de wederpartij niet aan zijn betalingsverplichting voldoet.

Dat niet nakomen moet wel aan deze partij kunnen worden toegerekend. Dat betekent dat het zijn schuld moet zijn, of voor zijn risico moet komen. De wederpartij die de afspraak niet is nagekomen kan zich beroepen op overmacht als er een situatie was die buiten zijn macht lag waardoor hij de afspraak niet kon nakomen.

Bij wanprestatie komt het vaak voor dat partijen een andere mening hebben over wat er is afgesproken. Er wordt gekeken naar de bedoeling van partijen tijdens het opstellen van het contract. Lees meer

Wat kunt u doen bij wanprestatie

Het hangt van de situatie af wat u kunt doen bij wanprestatie. Wij leggen een aantal situaties uit. Iedere situatie is anders en er zijn diverse uitzonderingen op de hoofdregels. Wij geven u advies op maat over uw situatie. Bel ons vandaag nog op 088 – 629 00 47.

Verzuim

Komt de wederpartij de afspraken niet na en kan dit hem worden toegerekend? Dan is de wederpartij verplicht om een schadevergoeding te betalen.

In sommige situaties is nakoming van een overeenkomst blijvend onmogelijk. Bijvoorbeeld bij het leveren van 100 witte rozen op de bruiloft: de bloemen een dag later leveren kan niet. Als de nakoming van de overeenkomst blijvend onmogelijk is, dan ontstaat de verplichting om de schade te vergoeden direct.

In sommige situaties is de nakoming van een overeenkomst niet blijvend onmogelijk. De websitebouwer die een verkeerd logo op de website heeft gezet kan dit gebrek oplossen. Is de nakoming van de overeenkomst niet blijvend onmogelijk? Dan moet de schuldenaar eerst in verzuimd worden gesteld met een ingebrekestelling.

Het is belangrijk om de ingebrekestelling correct op te stellen, anders kan het zijn dat het verzoek om een schadevergoeding wordt afgewezen door de rechter. Komt de wederpartij binnen de gestelde redelijke termijn de afspraken alsnog niet na, dan kunt u verzoeken om een schadevergoeding.

Opschorten

In sommige situaties komt de wederpartij bepaalde afspraken niet na, bijvoorbeeld het leveren van goederen, maar u heeft ook nog niet voldaan aan uw verplichtingen. In dat geval kunt u ervoor kiezen om uw verplichtingen op te schorten totdat de wederpartij de afspraken nakomt.

Het opschorten van uw verplichten bij wanprestatie van de wederpartij is niet altijd zinvol. Bijvoorbeeld als de wederpartij de afspraken blijvend niet kan nakomen. Ook zijn er andere situaties waarin opschorten niet aan te raden is. Wilt u advies op maat over uw situatie? Neem direct contact op met de Omnius intakebalie via 088 – 629 00 47 (lokaal tarief).

Ontbinding

In sommige situaties kunt u ervoor kiezen om de overeenkomst te ontbinden. Dit betekent dat de overeenkomst niet meer bestaat en dat alle prestaties moeten worden teruggedraaid. U kunt daarnaast een schadevergoeding vorderen. Als nakoming van de overeenkomst nog mogelijk is dient u de wederpartij eerst in verzuim te stellen met een ingebrekestelling. Ontbinding kan in dat geval pas als de wederpartij in verzuim is.

Aan ontbinding kleven ook risico’s en wij raden aan dat u eerst de risico’s onderzoekt voordat u de overeenkomst ontbindt. Het is verstandig om een jurist om advies te vragen. Wij geven u advies op maat over uw situatie. Wij maken een inschatting van de risico’s en  zoeken naar een oplossing die past bij het gewicht van uw zaak. Zo betaalt u nooit teveel. Bel onze intakebalie, wij zijn zeven dagen per week bereikbaar.

Omnius is het grootste netwerk in Nederland van zelfstandige en onafhankelijke advocatenkantoren. Ruim 91 kantoren vormen samen het Omnius Advocatennetwerk.

Gratis intakegesprek

"*" geeft vereiste velden aan

Voeg eventueel een of meerdere document(en) toe
Sleep bestanden hierheen of
Max. bestandsgrootte: 1 GB.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de privacy verklaring en algemene voorwaarden.
    • 7 dagen per week bereikbaar

      Ook ’s avonds en in het weekend
    • Omnius Keurmerk

      Uw garantie voor service en kwaliteit
    • Juridische hulp in elke situatie

      Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
    • Overal in Nederland

      Het grootste juridische netwerk van Nederland met 173 advocaten
    • Als beste beoordeeld

      Op basis van 1951 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

      8.2

    Wij helpen u graag!
    • Bel, mail of app gratis met de ondernemersdesk
    • Bespreek uw juridische situatie met een jurist
    • Vrijblijvend advies voor de beste oplossingen
    Bel met de intakebalie
    088 - 629 00 47
    Beschikbaar vanaf
    Neem contact op
    Stel uw vraag via WhatsApp
    06 - 21 29 20 19

    De intakebalie is 7 dagen per week bereikbaar

    Maandag
    Dinsdag
    Woensdag
    Donderdag
    08:00-18:00 uur
    08:00-18:00 uur
    08:00-18:00 uur
    08:00-18:00 uur
    Vrijdag
    Zaterdag
    Zondag
    Feestdagen
    08:00-18:00 uur
    09:00-17:00 uur
    12:00-16:00 uur
    Gesloten

    Omnius Ondernemersdesk

    "*" geeft vereiste velden aan

    Voeg eventueel een of meerdere document(en) toe
    Sleep bestanden hierheen of
    Toegestane bestandstypen: png, pdf, jpg, jpeg, gif, csv, doc, docx, Max. bestandsgrootte: 15 MB, Max. aantal bestanden: 5.
      Hidden
      Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

      Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de privacy verklaring en algemene voorwaarden.
      Zo kan het dus ook

      Waarom Omnius?

      Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

      Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

      • 7 dagen per week bereikbaar

        Ook ’s avonds en in het weekend
      • Omnius Keurmerk

        Uw garantie voor service en kwaliteit
      • Juridische hulp in elke situatie

        Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
      • Overal in Nederland

        Het grootste juridische netwerk van Nederland met 173 advocaten
      • Als beste beoordeeld

        Op basis van 1951 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden
        8.2

      Over ons

      Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

      Met 173 advocaten en meer dan 91 aangesloten kantoren, is Omnius het grootste advocatennetwerk van Nederland. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 20 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

      Er zijn advocaten gevonden.

      Klik hier voor de resultaten.