De privacyverklaring op uw website

Als organisatie dient u een privacyverklaring op te stellen en te verstrekken aan uw klanten. Meestal plaatst u zo’n privacyverklaring op uw website. In de privacyverklaring geeft u aan op welke wijze u persoonsgegevens verzamelt en wat u met de gegevens doet. Maar dat is niet het enige! Aan welke eisen moet een privacyverklaring exact voldoen? De bij Omnius aangesloten advocaten helpen u graag met een juridisch correcte privacyverklaring.

Omnius biedt u o.a. twee producten aan waarmee we u als MKB’er ontzorgen zodat u zich kunt focussen op waar u goed in bent: uw vak en het ondernemerschap! Bekijk hier onze twee producten:

Neem contact op met Omnius voor een gratis telefonisch intakegesprek: 088 – 629 00 29. Behoefte aan meer maatwerk? Ook dat is mogelijk!

Wat staat er in een privacyverklaring?

Een van de eisen van de AVG is het duidelijk en in klare taal informeren van nieuwe en bestaande klanten over wat uw organisatie met persoonsgegevens doet. De AVG stelt als eis dat het informeren schriftelijk dient te gebeuren. In de praktijk kiest men veelal voor een online privacyverklaring op de website.

De bij Omnius aangesloten advocaten begeleiden organisaties bij het opstellen van een duidelijke en toegankelijke privacyverklaring. Neem contact op met onze juristen: 088 – 629 00 29.

Elke website moet een privacyverklaring hebben. Daarin beschrijft u wat u doet met de door u verzamelde gegevens. Die gegevens kunnen bijvoorbeeld worden verzameld via een contactformulier, webshop, nieuwsbrief of cookies, De privacyverklaring omvat de contactgegevens van de organisatie en de feitelijke inhoud. Deze informatie dient op een toegankelijke én duidelijke manier gepresenteerd te worden.

Contactgegevens

  • de NAW-gegevens van de verwerkingsverantwoordelijke (en indien van toepassing: van uw vertegenwoordiger in de EU);
  • de NAW-gegevens van de functionaris voor de gegevensbescherming (de “FG”).

Inhoud

De privacyverklaring dient onder meer de volgende tien inhoudelijke punten te bevatten:

  • het doel van de verwerking van de persoonsgegevens en de juridische grondslag hiervan;
  • de (categorieën van) ontvangers van de betreffende persoonsgegevens;
  • de vermelding of u van plan bent de persoonsgegevens van betrokkenen door te geven buiten de EU of een internationale organisatie;
  • de bewaartermijnen van de gegevens;
  • de verschillende rechten waarop betrokkenen kunnen terugvallen;
  • het recht van de betrokkene om eerder gegeven toestemming weer in te kunnen trekken;
  • het recht van de betrokkene om een klacht in te dienen bij de toezichthouder;
  • of en waarom de betrokkene verplicht is persoonsgegevens te verstrekken;
  • de vermelding of u geautomatiseerde besluitvorming inzet (inclusief profilering) en de wijze van het nemen van besluiten;
  • indien de persoonsgegevens verkregen zijn van een andere organisatie dient u ook deze bron te vermelden en als dat van toepassing is, ook de vermelding of ze afkomstig zijn van openbare bronnen.

Hoe maak ik de privacyverklaring toegankelijk en makkelijk leesbaar?

De privacyverklaring dient op een toegankelijke én duidelijke manier gepresenteerd te worden.

  • Een manier om de toegankelijkheid te bevorderen is het presenteren van de informatie door middel van een gelaagde structuur. In de eerste laag geeft u daarbij de contactgegevens en beschrijft u op hoofdlijnen welke gegevensverwerkingen het meest van belang zijn voor betrokkenen. Vervolgens kunt u in de tweede laag meer in detail treden. Andere opties zijn overigens ook mogelijk: als de informatie maar toegankelijk is.
  • Een manier om de informatie duidelijk over te brengen is het gebruik van klare taal zonder al teveel vaktermen. Verplaats u hierbij in het perspectief van de lezer. Zijn uw zinnen niet te lang? Schrijf ik kort en bondig? Kan ik moeilijke woorden vervangen door alledaagse woorden? Zorg voor ondubbelzinnige teksten: op die manier voorkomt u onnodige vragen.

Het opstellen van een privacyverklaring maakt onderdeel uit van ons Omnius Standaardpakket AVG en ons Omnius Uitgebreide Pakket AVG. Neem contact op voor een gratis telefonisch intakegesprek: 088 – 629 00 29.

Final check van uw bestaande privacyverklaring

Hebt u al een privacyverklaring opgesteld? Dan is het zinvol om deze juridisch te laten toetsen. Ervaring leert dat niet alle privacyverklaringen juridisch waterdicht zijn als deze worden opgesteld door niet-juristen. Boetes en claims kunnen het gevolg zijn. Voorkom dit.

Final check nodig? Neem contact op voor een gratis intakegesprek: 088 – 629 00 29.

Hebt u vragen over de privacyverklaring op uw website?

Geen zorgen! Neem contact op met de juristen van de Omnius Juridische Intakebalie. Zij kunnen u desgewenst doorverwijzen naar een advocaat in uw regio voor het uitvoeren van één van onze pakketten of – indien uw situatie daarom vraagt – voor het verrichten van meer maatwerk.

Bekijk onze producten:

Onze advocaten zijn gespecialiseerd in privacywetgeving, onder andere binnen het MKB. Ze zijn allen in het bezit van het hooggewaardeerde Omnius Keurmerk: dat betekent voor u uitstekende service en een hoge kwaliteit tegen een transparant en gunstig tarief.

Voorkom problemen en zorg ervoor dat uw organisatie AVG-proof is! Bel 088 – 629 00 29 voor een gratis telefonisch intakegesprek.

Omnius is het grootste netwerk in Nederland van zelfstandige en onafhankelijke advocatenkantoren. Ruim 50 kantoren vormen samen het Omnius Advocatennetwerk.

Wij helpen u graag!

  • Bel, mail of app gratis met de ondernemersdesk
  • Bespreek uw juridische situatie met een jurist
  • Vrijblijvend advies voor de beste oplossingen
Bel met de intakebalie
088 - 629 00 47
Stel uw vraag via WhatsApp
06 - 44 70 67 12

De intakebalie is 7 dagen per week bereikbaar

Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Feestdagen
08:00-18:00 uur
12:00-16:00 uur
12:00-16:00 uur
Gesloten

Omnius Ondernemersdesk

Voeg eventueel een of meerdere document(en) toe

verwijderen

Ik ga akkoord met het privacy statement en de werkwijze.



Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de privacy verklaring en algemene voorwaarden.

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 350 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1784 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

Met ruim 200 advocaten en meer dan 60 aangesloten kantoren, is Omnius het grootste advocatennetwerk van Nederland. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.