Arbeidsconflict

Een arbeidsconflict voorkom je liever, maar wat doe je als werkgever als er een conflictsituatie ontstaat met een medewerker of tussen twee medewerkers? Wij geven aan wat u kunt doen tijdens een arbeidsconflict om de schade beperkt te houden. Ook hebben wij een checklist opgesteld waarin de belangrijkste zaken staan die u wilt regelen bij een arbeidsconflict. Is er in uw bedrijf een arbeidsconflict ontstaan en wilt u advies op maat? Neem direct contact op met de intakebalie, wij zijn zeven dagen per week bereikbaar.

Arbeidsconflict met een medewerker

U heeft een meningsverschil met een medewerker, er is een conflict tussen twee medewerkers of een medewerker is het niet eens met zijn arbeidsvoorwaarden. Een conflict met een medewerker kan allerlei negatieve gevolgen hebben: het kost veel tijd en geld om de situatie op te lossen, de werksfeer raakt verpest of het ziekteverzuim in het bedrijf neemt toe.

Heeft u een arbeidsconflict met een werknemer of dreigt er een conflict te ontstaan? U wilt een conflictsituatie het liefst voor zijn. Omnius voorziet u graag van advies op maat over uw situatie. Neem direct contact op met de intakebalie, wij zijn zeven dagen per week bereikbaar.

Er dreigt een arbeidsconflict te ontstaan

Als er een arbeidsconflict dreigt te ontstaan, grijp dan zo snel mogelijk in. Praat met de medewerker over de situatie en probeer erachter te komen wat er speelt. Ga met uw medewerker op zoek naar een goede oplossing voor het probleem. Zorg ervoor dat u alle gesprekverslagen vastlegt in het personeelsdossier en dat de betrokkenen de verslagen ondertekenen.

Komt u er niet uit met uw medewerker? U kunt ervoor kiezen om een advocaat-bemiddelaar in te schakelen. Voorwaarde voor een gesprek met een bemiddelaar is dat beide partijen vertrouwen hebben in het zoeken naar een oplossing met de advocaat-bemiddelaar. In sommige gevallen gaat het conflict over juridische zaken, bijvoorbeeld over de arbeidsvoorwaarden. In dat geval is het verstandig om een jurist in te schakelen. Leg uw hulpvraag kosteloos voor aan onze intakebalie, dat kan zeven dagen per week. We zoeken samen naar het beste antwoord op uw vraag. U krijgt vooraf duidelijkheid over afspraken en tarieven.

Er is een arbeidsconflict ontstaan

Als er een arbeidsconflict is ontstaan dan is het belangrijk dat u zo snel mogelijk een goed beeld krijgt van de situatie. U kunt direct maatregelen nemen om de situatie niet verder uit de hand te laten lopen. Als er zicht is op een goede afloop dan kunt u een advocaat-bemiddelaar inschakelen. Heeft u gezien de situatie geen vertrouwen dat er een passende oplossing gevonden wordt? Dan kunt u ervoor kiezen om de werknemer over te plaatsen. De medewerker moet uitdrukkelijk akkoord gaan met het overplaatsen, het is namelijk een wijziging van de arbeidsvoorwaarden.

De medewerker meldt zich ziek

Werknemer Pieter heeft zich twee maanden geleden ziek gemeld vanwege een arbeidsconflict met zijn werkgever Ruud. Ruud vindt dat de situatie lang genoeg heeft geduurd en stopt met het betalen van het salaris. Hij meent dat er sprake is van de situatie “geen arbeid, geen loon”. 

In sommige situaties meldt de medewerker zich ziek vanwege het arbeidsconflict. Als de medewerker na meerdere oproepen niet komt werken en weigert werkzaamheden uit te voeren, dan kunt u overwegen om geen loon meer te betalen. Dit kunt u alleen doen als het weigeren van werk volledig te wijten is aan de werknemer. Win eerst advies in voordat u stopt met het betalen van loon. Leg uw hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan onze intakebalie, wij zijn zeven dagen per week bereikbaar.

Checklist bij een arbeidsconflict

In sommige situaties ziet de werkgever geen andere oplossing dan het ontslaan van de medewerker. U kunt dan om de beëindiging van de arbeidsovereenkomst verzoeken bij de kantonrechter wegens een verstoorde arbeidsrelatie. De kantonrechter wijst dit alleen toe als u kunt bewijzen dat u zich in voldoende mate heeft ingespannen om de relatie met uw medewerker te verbeteren. Dit kunt u aantonen met het personeelsdossier. Dit dossier dient u zorgvuldig op te bouwen, rechters zijn terughoudend in het beëindigen van de arbeidsovereenkomst vanwege een verstoorde arbeidsrelatie.

De gegevens die u in het personeelsdossier opneemt bij een arbeidsconflict zijn:

  • Gespreksverslagen als beoordelings-, functionerings-, verbetertraject- en correctiegesprekverslagen.
  • Laat deze gesprekken tekenen door de werknemer “voor gezien”.
  • Is er ander materiaal als e-mails met bewijsmateriaal of WhatsApp gesprekken? Neem deze gegevens op in het personeelsdossier.

De opbouw van het personeelsdossier is belangrijk voor uw kansen tijdens een procedure. Heeft u een vraag over het opbouwen van het personeelsdossier of zoekt u bijstand vanwege een arbeidsconflict met een medewerker? De aangesloten advocaten bij Omnius beschikken over jarenlange ervaring en kunnen u bijstaan en adviseren in ieder arbeidsgeschil. Bel onze intakebalie of stuur ons een bericht via WhatsApp en vraag om advies over uw juridische vraag. Omnius helpt u graag verder.

Omnius is het grootste netwerk in Nederland van zelfstandige en onafhankelijke advocatenkantoren. Ruim 50 kantoren vormen samen het Omnius Advocatennetwerk.

Bel nu voor advies:

Gratis intakegesprek

Voeg eventueel een of meerdere document(en) toe

verwijderen

Ik ga akkoord met het privacy statement en de werkwijze.



Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de privacy verklaring en algemene voorwaarden.
  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 180 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1784 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Wij helpen u graag!

  • Bel, mail of app gratis met de ondernemersdesk
  • Bespreek uw juridische situatie met een jurist
  • Vrijblijvend advies voor de beste oplossingen
Bel met de intakebalie
088 - 629 00 47
Stel uw vraag via WhatsApp
06 - 44 70 67 12

De intakebalie is 7 dagen per week bereikbaar

Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Feestdagen
08:00-20:00 uur
12:00-16:00 uur
12:00-16:00 uur
Gesloten

Omnius Ondernemersdesk

Voeg eventueel een of meerdere document(en) toe

verwijderen

Ik ga akkoord met het privacy statement en de werkwijze.



Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de privacy verklaring en algemene voorwaarden.

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 180 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1784 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

Met 180 advocaten en meer dan 50 aangesloten kantoren, is Omnius het grootste advocatennetwerk van Nederland. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.