Arbeidsvoorwaarden

De arbeidsvoorwaarden zijn de voorwaarden waaronder de werknemer en de werkgever overeenstemming hebben bereikt. Deze zijn vastgelegd in het arbeidscontract. Er zijn voorwaarden waarover altijd afspraken gemaakt worden. Bijvoorbeeld het loon, arbeidsuren, werktijden en vakantiedagen. Dit zijn de primaire arbeidsvoorwaarden. Ook zijn er secundaire arbeidsvoorwaarden als het gebruik van een laptop, het recht op pensioen en de mogelijkheid van een leaseauto.

Een grote bank zoekt een baliemedewerker. Karin solliciteert en wordt aangenomen. De bank stelt als voorwaarde dat Karin iedere maand één keer op zondag werkt. Deze arbeidsvoorwaarde wordt vastgelegd in de arbeidsovereenkomst.

De werkgever en de werknemer spreken bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst de arbeidsvoorwaarden af. De arbeidsvoorwaarden worden vastgelegd in de arbeidsovereenkomst. Over een aantal arbeidsvoorwaarden staan bepalingen in de wet. Zo heeft een werknemer recht op het minimumloon en een minimaal aantal vakantiedagen. Daarnaast is er soms een collectieve arbeidsovereenkomst van toepassing. Als dit zo is kijkt u bij het vaststellen van de arbeidsvoorwaarden of er in de cao afspraken zijn gemaakt over de arbeidsvoorwaarden. Hier mag de werkgever niet van afwijken.

De arbeidsovereenkomst opstellen het onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden kunt u zelf doen. Het is belangrijk dat u zich houdt aan de wettelijke bepalingen. Twijfelt u over de arbeidsvoorwaarden? Zeven dagen per week kunt u uw hulpvraag voorleggen aan de intakebalie. Dit is kosteloos en vrijblijvend. Omnius gaat samen met u op zoek naar een oplossing die past bij het gewicht van uw zaak.

Primaire arbeidsvoorwaarden

De primaire arbeidsvoorwaarden zijn die zaken waar de werkgever en de werknemer altijd afspraken over maken. Dit zijn het loon, de arbeidsduur (hoeveel uur werkt de medewerker per week), werktijden, vakantietoeslag en vakantiedagen.

Secundaire arbeidsvoorwaarden

Daarnaast zijn er secundaire arbeidsvoorwaarden waar werknemer en werkgever afspraken over maken. Bijvoorbeeld of de medewerker recht heeft op een reiskostenvergoeding, bonussen, pensioen, een laptop of verlofdagen. Als werkgever bent u er vrij in of en welke secundaire arbeidsvoorwaarden u aanbiedt. De werknemer kan hier over onderhandelen.

Tertiaire arbeidsvoorwaarden

De tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn arbeidsvoorwaarden die lastig in geld uit te drukken zijn. Deze arbeidsvoorwaarden gaan voornamelijk over het welzijn van de medewerker, als sportfaciliteiten, het kerstpakket, studiereizen en het bijwonen van congressen.

De bank waar Karin werkt heeft te maken met de gevolgen van de crisis. Vanwege de bedrijfseconomische omstandigheden stelt de werkgever aan Karin voor dat zij voortaan in plaats van 32 uur slechts 16 uur per week werkt. Karin stemt hier niet mee in. De werkgever beroept zich op het eenzijdig wijzigingsbeding in het arbeidsbeding en geeft aan dat het belang van de bank zwaarder weegt dan het belang van Karin.

Afschaffen of wijzigen van de arbeidsvoorwaarden

U kunt de arbeidsvoorwaarden niet zomaar afschaffen of wijzigen: het zijn afspraken die u met de werknemer heeft gemaakt. In sommige arbeidscontracten is een eenzijdig wijzigingsbeding opgenomen. Onder bepaalde voorwaarden kunt u zich hierop beroepen. Uw belang moet dan wel aantoonbaar zijn en zwaarder wegen dan het belang van uw medewerker: het gaat bijvoorbeeld aantoonbaar slecht met uw bedrijf. Wij raden aan om eerst met uw medewerker in gesprek te gaan over de voorgenomen wijziging voordat u deze doorvoert.

Is er geen eenzijdig wijzigingsbeding opgenomen, dan kunt u geen wijziging in de arbeidsvoorwaarden doorvoeren. Uitzondering hierop is als er een onacceptabele situatie ontstaat die u kan aantonen. U verzoekt bij de rechter om wijziging van de arbeidsvoorwaarden. Er wordt naar de redelijkheid en billijkheid gekeken om na te gaan of de wijziging doorgevoerd mag worden. Dat is bijvoorbeeld als de omstandigheden zodanig zijn dat men niet van een werkgever kan verlangen dat de arbeidsvoorwaarden op deze manier in stand blijven. Rechters zijn heel terughoudend in het toekennen van het verzoek. Een proces voeren is kostbaar, win vooraf advies in bij Omnius over uw kansen. Met onze unieke trapsgewijze juridische dienstverlening bieden wij voor ieder juridisch probleem de meest passende oplossing. Op deze manier kunt u makkelijk wel 30% op uw juridische kosten besparen.

De juristen en advocaten van Omnius helpen u om potentiële problemen voor te zijn. Wij adviseren over de arbeidsvoorwaarden. Ook informeren wij u over uw kansen in een juridische procedure en de mogelijke alternatieven daarvoor. De aangesloten advocaten bij Omnius beschikken over jarenlange ervaring en kunnen u bijstaan en adviseren in ieder arbeidsgeschil. Omnius zoekt altijd naar een oplossing die past bij het gewicht van uw zaak: zo betaalt u nooit teveel. Wij bieden een kwalitatief product voor een zo laag mogelijke prijs.

Bel onze intakebalie of stuur ons een bericht via WhatsApp en vraag om advies over uw juridische vraag. Omnius helpt u graag verder.

Omnius is het grootste netwerk in Nederland van zelfstandige en onafhankelijke advocatenkantoren. Ruim 50 kantoren vormen samen het Omnius Advocatennetwerk.

Wij helpen u graag!

  • Bel, mail of app gratis met de ondernemersdesk
  • Bespreek uw juridische situatie met een jurist
  • Vrijblijvend advies voor de beste oplossingen
Beschikbaar vanaf za 12:00
Neem contact op
Stel uw vraag via WhatsApp
06 - 44 70 67 12

De intakebalie is 7 dagen per week bereikbaar

Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Feestdagen
08:00-20:00 uur
12:00-16:00 uur
12:00-16:00 uur
Gesloten

Omnius Ondernemersdesk

Voeg eventueel een of meerdere document(en) toe

verwijderen

Ik ga akkoord met het privacy statement en de werkwijze.



Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de privacy verklaring en algemene voorwaarden.

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 350 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1784 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

Met ruim 200 advocaten en meer dan 60 aangesloten kantoren, is Omnius het grootste advocatennetwerk van Nederland. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.