Uw medewerker is 2 jaar ziek en u vraagt zich wat de regels zijn bij ontslag na 2 jaar ziekte. Wij delen de belangrijkste zaken waar u op let bij ontslag na 2 jaar ziekte. Heeft u een vraag over het ontslaan van een zieke medewerker? Bel onze intakebalie of stuur ons een bericht via WhatsApp en vraag om advies over uw juridische vraag. Omnius helpt u graag.

 

Als een medewerker (langdurig) ziek is, dan is dat voor zowel de werkgever als de werknemer een vervelende situatie. De medewerker heeft in de eerste 2 jaar ontslagbescherming: de werkgever mag zijn zieke medewerker in die periode niet ontslaan. Na 2 jaar ziekte vervalt deze ontslagbescherming en kan de medewerker wel ontslagen worden.

Ontslag na 2 jaar ziekte

Als u een medewerker na 2 jaar ziekte wilt ontslaan dan vraagt u een ontslagvergunning aan bij het UWV. Deze vergunning krijgt u niet zomaar, het UWV beoordeelt de aanvraag kritisch. U kunt de ontslagvergunning zelf aanvragen, u kunt er ook voor kiezen om het aanvragen samen met een jurist te doen. De jurist weet waar u op moet letten bij het aanvragen van een ontslagvergunning en hij schat vooraf uw kansen in op een succesvolle aanvraag. Bel onze intakebalie als u hulp wilt bij het aanvragen van de ontslagvergunning.

Ontslagvergunning aanvragen bij ontslag na 2 jaar ziekte

Voordat het UWV de ontslagvergunning afgeeft wordt er naar een aantal zaken gekeken door het UWV. Het is daarom belangrijk dat u het personeelsdossier op orde heeft. Voeg de relevante stukken als de verklaring van de bedrijfsarts of correspondentie over een WIA-uitkering toe.

Het UWV toetst of de medewerker ziek is en daardoor niet in staat is om zijn werkzaamheden uit te voeren. Ook gaat het UWV na of er kans bestaat dat de medewerker binnen 26 weken herstelt. Daarnaast beoordeelt het UWV of u, de werkgever, zich voldoende heeft ingespannen om uw medewerker op een andere manier aan het werk te krijgen. Bijvoorbeeld door te zoeken naar passend werk binnen uw bedrijf.

Geeft het UWV toestemming voor het ontslag? Zeg het contract op en houd de opzegtermijn in de gaten. Als u een verkeerde opzegtermijn aanhoudt dan bent u de werknemer een schadevergoeding verschuldigd, ook als de werknemer geen recht meer heeft op loon.

Erik heeft een hoveniersbedrijf. Medewerker Jan is bijna 2 jaar geleden ziek geworden en daarom wil Erik zijn medewerker ontslaan. Hij komt tot een ontslag met wederzijds goedvinden met zijn medewerker en legt de afspraken vast in een vaststellingsovereenkomst.


Ontslag met wederzijds goedvinden

Wilt u de ontslagprocedure via het UWV vermijden? U kunt kiezen voor een ontslag met wederzijds goedvinden. Dit is mogelijk als de medewerker uitdrukkelijk instemt met het ontslag. U onderhandelt met uw medewerker over de voorwaarden van het ontslag. Deze afspraken legt u vast in een vaststellingsovereenkomst. Heeft u vragen? Neem contact op met Omnius. Bij Omnius werken wij volgens het principe van het vinden van een oplossing die past bij het gewicht van uw zaak. Zo betaalt u nooit teveel. Bel onze intakebalie of stuur ons een bericht via WhatsApp en vraag om advies over uw situatie.

Transitievergoeding

Iedere werknemer die na minimaal 2 jaar dienstverband wordt ontslagen heeft recht op een transitievergoeding. ook als het ontslag het gevolg is van een langdurige ziekte. Deze regeling over een transitievergoeding na ontslag na 2 jaar ziekte gaat op 1 januari 2020 in en geldt met terugwerkende kracht voor alle ontslagen vanaf 1 juli 2015. Bij het ontslag met wederzijds goedvinden onderhandelt u over de hoogte van deze vergoeding. Wilt u advies over de onderhandelingen? Neem contact op met de intakebalie.

Hoe kan Omnius u helpen

Het inschakelen van een advocaat of jurist als u een medewerker wilt ontslaan na 2 jaar ziekte is niet verplicht. In veel gevallen is het wel verstandig: een advocaat of jurist kan het dossier beoordelen en adviseert u over de kans dat het UWV een ontslagvergunning afgeeft.

Omnius werkt volgens het principe van het vinden van een oplossing die past bij het gewicht van uw zaak. Ons dienstenaanbod loopt uiteen van doe-het-zelf oplossingen, ‘standaard’ juridische oplossingen voor een vaste prijs en/of bijstand door een gespecialiseerde advocaat. De juristen van de Omnius intakebalie analyseren uw situatie en brengen de mogelijkheden voor u in kaart. U krijgt inzicht in de risico’s en kansen en of het financieel haalbaar lijkt om een zaak te starten. Bel onze intakebalie of stuur ons een bericht via WhatsApp en vraag om advies over uw situatie.

Omnius is het grootste netwerk in Nederland van zelfstandige en onafhankelijke advocatenkantoren. Ruim 50 kantoren vormen samen het Omnius Advocatennetwerk.

Bel nu voor advies:

Gratis intakegesprek

Voeg eventueel een of meerdere document(en) toe

verwijderen

Ik ga akkoord met het privacy statement en de werkwijze.



Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de privacy verklaring en algemene voorwaarden.
  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 180 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1784 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Wij helpen u graag!

  • Bel, mail of app gratis met de ondernemersdesk
  • Bespreek uw juridische situatie met een jurist
  • Vrijblijvend advies voor de beste oplossingen
Bel met de intakebalie
088 - 629 00 47
Stel uw vraag via WhatsApp
06 - 44 70 67 12

De intakebalie is 7 dagen per week bereikbaar

Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Feestdagen
08:00-20:00 uur
12:00-16:00 uur
12:00-16:00 uur
Gesloten

Omnius Ondernemersdesk

Voeg eventueel een of meerdere document(en) toe

verwijderen

Ik ga akkoord met het privacy statement en de werkwijze.



Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de privacy verklaring en algemene voorwaarden.

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 180 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1784 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

Met 180 advocaten en meer dan 50 aangesloten kantoren, is Omnius het grootste advocatennetwerk van Nederland. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.